sfaturi legale pentru deschiderea unui restaurant

Permise și reglementări pentru restaurantul tău

Înainte de a deschide un restaurant, trebuie să te informezi cu privire la cerințele legale și administrative pe care trebuie să le îndeplinească afacerea ta. Acest proces este unul destul de complex și implică multă cercetare și informații care țin de legislația Republicii Moldova. În cele ce urmează, o să discutăm despre cum să începi acest proces și care sunt cele mai importante aspecte la care să atragi atenția.

Ghid practic pentru startul unei afaceri în HoReCa

1. Primii pași pentru startul afacerii

Pentru a putea deschide o afacere în HoReCa, există câțiva pași pe care trebuie să îi faci pentru a putea porni pe drumul cel bun. Astfel, în cazul în care deja ai făcut planul de afaceri și ești decis să pornești pe acest drum, unul dintre primii pași ar fi înregistrarea legală a activității de antreprenoriat.
Mai jos vom descrie etapele principale de fondare a unei societăți cu răspundere limitată (SRL), care este cea mai utilizată formă juridică pentru desfășurarea activității de antreprenoriat:

 Licențele necesare pentru a conduce un restaurant

1.1 Rezervarea denumirii companiei

Pentru înregistrarea companiei vei avea nevoie de o denumire. Până la înregistrare, este necesar să depui o cerere în adresa organului înregistrării de stat (ASP) o cerere, în care recomandăm să notezi 3 denumiri distincte în ordinea preferințelor tale, pentru ca acestea să poată fi verificate sub aspectul disponibilității, distinctivității și corectitudinii lingvistice. La momentul elaborării denumirilor, îți recomandăm să ții cont de interdicțiile prevăzute de art. 9 alin. 11 din Legea 220/2007 , pentru a nu primi un refuz din partea ASP.

1.2 Stabilirea sediului companiei

Este obligatoriu să ai un sediu. Acesta poate fi un bun imobil pe care-l deții în proprietate sau locațiune, inclusiv spațiul în care urmează să-ți desfășori activitatea. În cazul în care ești locatar, îți recomandăm să indici în contractul de locațiune dreptul de a înregistra sediul la adresa unde se află bunul imobil, or să soliciți un acord în formă scrisă de la locator, pentru a preveni careva situații divergente cu locatorul. Totodată, menționăm, că sediul companiei se indică de către fondator în actul de constituire al companiei (statut) pe propria răspundere, fără ca ASP să aibă dreptul de solicita careva acte pentru confirmarea acestor date.

1.3 Redactarea actului constitutiv și adoptarea hotărârii de constituire

Conținutului actului constitutiv este reglementat de art. 13 alin. 1 din Legea 135/2007 . La secțiunea ”obiectul de activitate” se vor indica genurile de activitate, care se intenționează a fi practicate și care sunt enumerate în Clasificatorul Activităților din Economia Moldovei (CAEM) . Genurile de activitate ce țin de alimentație sunt indicate în diviziunea 56.  Totodată, în cazul în care consideri necesar a fi introduse careva prevederi suplimentare, atâta timp cât nu contravin legii, ai libertatea să o faci. 
După redactarea statutului poți adopta decizia de constituire, prin care vei decide:
  • constituirea companiei;
  • aprobarea statutului și
  • numirea unei persoane în funcția de administrator (care poți fi inclusiv tu., fondatorul unic). 

1.4 Înregistrarea companiei

După parcurgerea pașilor descriși mai sus, poți depune cererea de înregistrare a companiei, după modelul aprobat de ASP. La aceasta se va anexa în mod obligatoriu:
  • hotărârea de constituire
  • actul de constituire (statutul)
  • informația privind despre beneficiarul efectiv (formularul BE-1 aprobat de ASP)
  • actul emis de ASP ce confirmă verificarea denumirii.
Toate modelele de acte enumerate sunt disponibile pe pagina web a ASP , dintre acestea doar modelul cererii de înregistrare și formularul BE-1 fiind obligatorii, celelalte fiind cu titlu de exemplu, care pot fi rectificate după necesități, cu respectarea normelor legale obligatorii.
Îți recomandăm să utilizezi modalitatea electronică de înregistrare a companiei, ce îți va economisi timp și resurse financiare. În acest sens, ai nevoie de o semnătură electronică, care poate fi obținută la operatorul tău de telefonie mobilă, or, mai nou, în cadrul centrelor multifuncționale ale ASP. După obținerea semnăturii electronice, toate documentele enumerate supra, vor fi semnate electronic și expediate la adresa de e-mail a ASP: inregistrare.ud@asp.gov.md. 
În cazul în care toate actele sunt conforme, registratorul îți va expedia nota de plată. După achitarea acesteia, îți recomandăm să expediezi către registrator confirmarea de plată. În termen de 24 de ore calculate din ziua lucrătoare imediat următoare celei în care a fost efectuată plata, registratorul îți va expedia în formă electronică actele de înregistrare.
Ulterior, îți recomandăm să soliciți și emiterea electronică  a extrasului din Registrul de Stat al Persoanelor Juridice. 

Având actele de înregistrare, poți să te apropii la banca cu care intenționați să colaborezi, pentru a deschide contul bancar și a vărsa aportul tău în capitalul social indicat în actul de constituire.
Obținerea documentelor necesare

2. ACTE PERMISIVE PENTRU DESCHIDEREA UNUI RESTAURANT

Există o serie de acte permisive pe care orice afacere din domeniul HoReCa trebuie să le dețină pentru a-și putea desfășura activitatea. Printre cele mai importante sunt: 

2.1. Notificarea de inițiere a activității de comerț

Acest act este reglementat de Legea 231/2010 privind comerțul interior, modelul acesteia îl poți găsi în anexa nr. 7 a legii respective. Aceasta se depune către APL. Îți recomandăm să utilizezi modalitatea electronică de depunere , cu utilizarea semnăturii electronice. La aceasta vei anexa actul ce confirmă dreptul de proprietate sau folosință a bunului imobil unde se va desfășura activitatea. Pentru depunerea notificării, APL va percepe o taxă în mărime de 100 MDL. Această notificare se depune o singură data, perioada de valabilitate fiind nelimitată.
Dacă ai respectat cerințele legale, APL va emite ”înștiințarea de înregistrare”, cu care se finalizează această procedură legală de notificare.

2.2. Certificat de înregistrare în domeniul siguranței alimentelor

Procedura de înregistrare în domeniul siguranței alimentelor este reglementată de cap. V1 din Legea 306/2018 privind siguranța alimentelor. Cererea pentru obținerea actului respectiv, de asemenea poate fi depusă electronic . La cerere se va anexa:

  • actul ce confirmă înregistrarea activității de întreprinzător și
  • copia actului ce confirmă dreptul de proprietate sau a contractului de locațiune în care se va desfășura activitatea.

În urma depunerii cererii, Inspectorul va iniția un control inopinat pentru verificarea corespunderii unității cu cerințele legale. După efectuarea controlului, inspectorul va perfecta lista de verificare și procesul verbal de control, în temeiul cărora urmează să vă fie emis certificatul de înregistrare în domeniul siguranței alimentare.
Taxa de stat pentru emiterea actului respective este în sumă de 150 MDL, care urmează a fi achitată în temeiul notei de plată emisă de autoritatea de control (ANSA).

2.3. Autorizația de plasare a publicității exterioare

În cazul în care vei dori să amplasezi un dispozitiv publicitar exterior, de exemplu: un panou cu denumirea localului, va fi necesar să obții autorizația de plasare a publicității exterioare. Menționăm că în prezent, nu reprezintă publicitate exterioară doar 

  1. firma cu o suprafață maximă de 1 m2 și
  2. vitrinele localurilor de comerț și de prestări servicii, amenajate cu mărfuri comercializate și iluminate pe timp de noapte.

Pentru a obține acest act permisiv, este necesar să depui o cerere către  APL.  Dar, în cazul în care intenționezi să amplasezi dispozitivul publicitar în zona de protecție a drumurilor publice din extravilanul localităților, îți recomandăm să ții cont de anexa nr. 3 a Legii drumurilor nr. 509/1995.
La cerere urmează să anexezi pașaportul dispozitivului publicitar, întocmit desinestătător.

  • în cazul în care solicitantul este persoană fizică – copia de pe buletinul de identitate şi extrasul din Registrul de stat al întreprinzătorilor individuali, iar în cazul în care solicitantul este persoană juridică – extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;
  • informaţii privind locul preconizat pentru amplasarea dispozitivului publicitar fix, însoţite de o copie de pe harta topografică la scara 1:500, cu indicarea exactă a locului preconizat pentru amplasare, şi de fotografia acestuia;
  • informaţii privind dispozitivul publicitar fix, inclusiv dimensiunile, numărul de feţe, suprafaţa imaginii publicitare şi categoria dispozitivului publicitar;
  • în cazul dispozitivelor publicitare fixe ce urmează a fi amplasate pe pereţii sau pe acoperişul unor imobile, inclusiv pe pavilioanele staţiilor de transport public sau pe chioşcurile aflate în proprietate privată, se prezintă acordul scris al proprietarului/proprietarilor respectivului bun imobil sau al reprezentantului legal al acestuia/acestora;
  • în cazul în care dispozitivul publicitar fix este amplasat în extravilanul localităţii, în zona unui drum public naţional sau local de interes raional şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia, se prezintă şi actele prevăzute în anexa nr.3 la Legea drumurilor nr.509/1995.
    La momentul depunerii cererii, autoritatea emitentă va înregistrara cererea, vă va emite certificatul constatator, iar ulterior, în termen de 10 zile lucrătoare, vă va elibera și autorizația. Autorizația se eliberează gratuity pentru o perioadă de 5 ani.


2.4. Comunicarea publică a operelor muzicale

În cazul în care dorești să difuzezi muzică ambientală în local va fi necesar să semnezi un contract de licență cu organizația de gestiune colectivă, desemnată de către AGEPI. În acest sens, recomandăm să consulți pagina web a AGEPI, unde vei găsi datele organizațiilor de gestiune colectivă desemnate de AGEPI, structurii comune de colectare, precum și metodologia calculării tarifului.

De asemenea în Republica Moldova, noii proprietari trebuie să încheie un contract cu serviciul local de salubritate pentru gestionarea deșeurilor. De asemenea, este necesar să obțină avizul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, incluzând un plan de evacuare aprobat conform normelor de securitate la incendiu.
Sperăm că aceste note legale, te vor ajuta în procesul lansării afacerii tale în domeniul HoReCa și îți dorim succes. 

 
Asigurări esențiale pentru restaurante

3. tipuri de asigurări pentru restaurante

Pentru a evita problemele financiare și pentru a-ți proteja restaurantul în cel mai bun posibil, este esențial să îți atât bunurile, cât și afacerea în sine. În România, un restaurant poate obține mai multe tipuri de asigurări pentru a-și proteja afacerea, printre care: 

3.1 Asigurare de răspundere civilă generală

Protejează afacerea în caz de reclamații pentru daune sau accidente care afectează clienții sau alte persoane în timpul utilizării spațiului restaurantului.

3.2 Asigurarea bunurilor și proprietății

Acoperă daunele cauzate proprietății restaurantului în caz de incendii, inundații, cutremure, furturi sau alte riscuri. Aceasta poate include echipamentele și inventarul din local.

3.3 Asigurarea împotriva riscurilor catastrofale

Este utilă pentru locațiile expuse unor riscuri naturale mai mari, cum ar fi alunecările de teren sau cutremurele.

3.4 Asigurare de sănătate și accident pentru angajați

Este opțională, dar recomandată pentru protejarea angajaților în caz de accidente la locul de muncă.

3.5 Asigurarea de sănătate și accidente pentru angajați

 Această asigurare oferă o sumă asigurată beneficiarilor angajaților în cazul decesului la locul de muncă.

3.6 Asigurarea de răspundere civilă profesională

Acoperă eventualele erori profesionale, precum servirea unor alimente care pot cauza intoxicații sau alte probleme similare.

3.7 Asigurarea de pierderi de venit

Oferă protecție financiară în cazul întreruperii activității din cauza unor evenimente neprevăzute, cum ar fi un incendiu sau alte dezastre care necesită închiderea temporară a restaurantului.
O analiză de piață este o componentă esențială a unui plan de afaceri. Aceasta oferă o imagine de ansamblu asupra industriei în care va opera afacerea. Informațiile rezultate pot fi utilizate pentru a crea o strategie complexă de marketing, care te va ajuta să-ți atingi obiectivele. Analiza pieței ar trebui să includă o descriere a pieței țintă, o evaluare a concurenței și o analiză SWOT. Aceste informații îți vor oferi o înțelegere mai bună a peisajului încojurător, iar astfel poți dezvolta un plan concret pentru a atinge succesul.
Întrebări frecvente

4. Întrebări frecvente despre autorizațiile și avizele necesare deschiderii unui restaurant